RSS

Ketahui Petua dan Rahsia Makan Yang Baik

Tak kiralah hari apa pun, kita haruslah sentiasa menjaga tubuh badan supaya sentiasa sihat. Aidiladha pun tidak berapa lama lagi. Jadi di sini ingin saya kongsikan beberapa petua atau rahsia tentang pemakanan yang baik.Antara petua atau rahsia yang telah saya perolehi daripada beberapa sumber bacaan ialah:
  1. Mandilah sebelum subuh. Ini adalah kerana air sejuk yang meresap ke dalam badan dapat mengurangkan pengumpulan lemak dan dapat mengekalkan kelangsingan badan anda tau..
  2. Jangan tinggal makan malam! Sebab meninggalkan makan malam boleh meningkatkan paras kolesterol anda.
  3. Tidak mencampurkan makanan laut dan darat seperti ikan dan susu dalam satu hidangan. Rahsia ini dikatakan telah dibuktikan oleh saintis yang menemui ion positif dalam ayam dan ion negatif dalam ikan. Campuran kedua-dua ion itu dalam makanan dapat menghasilkan tindakbalas biokimia yang boleh merosakkan usus kita. Wow..gitu rupanye.
  4. Perbanyakkan minum air suam setiap pagi kerana dikatakan juga mampu menjauhkan kita dari penyakit.
  5. Makan dengan tangan dan kemudian jilatlah jari anda sesudah makan. Saintis telah menemui sebilangan enzim yang membantu proses pencernaan yang lebih banyak di celah jari, kira-kira 10 kali ganda dari enzim di air liur.
  6. Makanlah dengan perlahan! Tak perlu gelojoh dan tamak. Sebab perut kita memerlukan masa selama 20 minit untuk bertindakbalas dengan makanan yang diambil untuk terasa kenyang.
  7. Jangan juga mengambil terlalu banyak minuman berais dan bergas.
  8. Kurangkan pengambilan makanan yang berminyak, berlemak atau manis yang terlalu banyak.
Harus diingat ya, semua petua dan rahsia di atas adalah peringatan dan nasihat kepada kita semua dalam memilih cara makan yang betul. Sekiranya ada diantara anda yang tidak bersetuju, anggaplah ia sekadar menambah ilmu pembacaan anda. Apa yang penting, kesihatan kita tanggungjawab kita sendiri.

0 ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.